Des images de contrôle social, The Encyclopedia of Kurt Caviezel garde ce qui échappe au contrôle justement. Est-ce là une nouvelle branche de la photographie vernaculaire ? Cette photographie globalisée ou netcam photography est en tout cas un sous-genre du surveillance art. «C’est encore un territoire inconnu de la photographie traditionnelle : soudain l’appareil a des milliers d’yeux.»

De Zwitserse mediakunstenaar Kurt Caviezel heeft er zijn hobby (of is het levenswerk?) van gemaakt om het internet af te schuimen op zoek naar IP-cams waarvan de streams via het internet te bekijken zijn. Klinkt een tikkeltje voyeuristisch (hoewel dergelijke camera’s dat uiteraard van nature zelf al zijn), maar Caviezel doet het wel met een doel. Hij bekeek de afgelopen 15 jaar de streams van niet minder dan 50.000 onbeveiligde webcams en bewakingscamera’s en maakte screenshots van beelden die hem om een of andere reden opvielen (of net niet). Op die manier verzamelde hij al een kleine 4 miljoen beelden en dat aantal groeit nog elke dag aan. Die enorme databank met foto’s van over de hele wereld werd vervolgens door Caviezel in categorieën en typologieën opgedeeld.

In 2015 maakte Caviezel een selectie van die beelden voor The Encyclopedia of Kurt Caviezel, een stevig uit de kluiten gewassen hardcover boek van 414 pagina’s met een goeie 3000 foto’s. Een tranche de vie door het oog van een wereldwijde Big Brother, netjes opgedeeld in categorieën van A tot Z.

Met Das Weltüberwachungsbüro (2016) heeft hij daar nu een vervolg aan gebreid. Op de website kan je een datum uitkiezen, waarna Caviezel 24 uur lang “de wereld” in de gaten houdt via de onbeveiligde camera’s. Uit die beelden distilleert Caviezel vervolgens een uniek boek met foto’s die die ene dag met al zijn extreme banaliteit en intrigerende kantjes documenteren.