jane-alexander

De Zuid-Afrikaanse kunstenares JANE ALEXANDER is vooral bekend voor haar monsterlijke maar tegelijk bizar mooie “humanimals” waarmee ze een kritische blik werpt op het Zuid-Afrika van tijdens en na de Apartheid. Veiligheid is een terugkerend thema in haar werk. Wellicht begrijpelijk in een land met strenge toegangscontrole voor woonzones, alarmsystemen, bewakingscamera’s, vlijmscherpe omheiningen, paniekknoppen, privé-bewakingsagenten en een toenemend aantal wapens.
Security (2006) is een installatie die bestaat uit een vers ingezaaid tarweveldje dat wordt omheind door een dubbele rij hekkens, bovenaan afgeboord met vlijmscherpe prikkeldraad. Twee figuren houden de wacht met een sikkel als enige wapen. Alexander verwijst naar de vaak zwarte bewakingsagenten die slecht betaald, zonder enige vorm van opleiding, met enkel een uniform en wapenstok moeten zorgen voor een vals gevoel van veiligheid. Maar breder gaat het ook over migratie en de maatschappelijke en economische omstandigheden die daartoe kunnen leiden.
Pastoral with Security (2004-2012) is een installatie in hekwerk met prikkeldraad die ons confronteert met een vreemd soort ‘gated community’. De installatie reflecteert op het postkoloniale landschap en de maatschappelijke situatie van Zuid-Afrika.