zach blas 01

De Amerikaanse kunstenaar en academicus Zach Blas maakt werk dat biometrische technologie bekritiseert en probeert te ondergraven. Hij deed dat met zijn Face Cages en daarvoor met de Facial Weaponization Suite (2011-2014).

Voor Face Cages (2013-2015) analyseerde Zach Blas zijn gezicht en distilleerde er een rasterachtige structuur uit die bepaalde punten van het gezicht met elkaar verbindt. Blas modelleerde en printte die structuur in 3D. Het resultaat ziet eruit als een martelwerktuig en doet naar verluidt ook daadwerkelijk pijn om te dragen. Wat volgens de computer een perfecte analyse van een gezicht moet vertegenwoordigen, bleek in 3D niet eens te passen.

zach blas 02

Blas werkte voor Face Cages samen met drie andere kunstenaars die ieder hun eigen gezichtskooi kregen. In de uiteindelijke video-installatie proberen de vier hun pijnlijke maskers zo lang mogelijk te dragen. De installatie bestaat uit vier monitoren, één voor elke gezichtskooi. Ze worden verticaal gekanteld, als bewegende portretfoto’s, in een opstelling die doet denken aan verdachten in een police line-up.

Facial Weaponization Suite (2011-2014) was een reeks maskers. Die waren het resultaat van een 3D-scan van het gezicht van de deelnemers aan een workshop over “biometrische logica”. Blas combineerde die scans in één digitaal model waarbij elke scan net iets anders werd gepositioneerd. Het resultaat zijn vreemde, vormeloze maskers die nauwelijks nog aan een gezicht herinneren. De vormen werden uitgeprint in een mal en gegoten als maskers die gebruikt werden voor performances en interventies in de openbare ruimte.

Boeiend aan het werk van Blas is hoe hij laat zien dat surveillance over meer gaat dan de wisselwerking tussen veiligheid en privacy. Het gaat ook over de uitsluiting van kwetsbare groepen en minderheden en over de verstrekkende gevolgen van mogelijke fouten. Surveillance treft niet alleen individuen in hun persoonlijke vrijheid, maar ook hele groepen in hun sociale status.