Van 29 november tot 14 december 2016
The Glass Room @ Nolita, New York
Opensource-ontwikkelaar Mozilla heeft in New York een interactieve kunsttentoonstelling gelanceerd over de relatie tussen technologie, privacy en online veiligheid. “The Glass Room” biedt een blik achter de schermen wat er met privacy op internet gebeurt. Je vindt er ook experts die bezoekers met hun online privacy en veiligheid helpen. Via 54 workshops leren bezoekers over de relatie tussen hun persoonlijke gegevens en de diensten en producten die ze gebruiken. Zo wordt er aandacht besteed aan het ‘ontgoogelen’, veilig internetten, het beveiligen van smartphones, de werking van het web, wat metadata precies inhoudt, het gebruik van Facebook en het verkleinen van de digitale schaduw. Met The Glass Room wil Mozilla mensen leren hoe ze online gezond kunnen blijven.
 — video

Van 23 juni 2016 tot 8 januari 2017
Public, Private, Secret @ ICP Museum, New York
natalie-bookchinMet als ondertitel “an exploration of privacy in visual culture” verkent het wereldvermaarde fotomuseum ICP de manier waarop fotografie de grenzen van onze privacy en de ideeën over privacy verkend en verlegd heeft. Met 150 beelden van 50 kunstenaars, waaronder Cindy Sherman, Nan Goldin, Sophie Calle, Natalie Bookchin, Jon Rafman, Garry Winogrand, Jill Magid, Zach Blas en andere bekende namen. Maar ook met een video die bladert door het Book of Selfies van Kim Kardashian.
Surveillance Revisited – een uitgebreid interview met curator Charlotte Cotton over stedelijke panopticons, mensen als data en de selfie (Guernica, 15/6/2016)

Van 26 februari tot 6 juni 2016
Hacking Habitat @ Gevangenis Wolvenplein Utrecht

De gevangenis is metafoor voor de wijze waarop technologische, politieke en economische systemen ons in hun greep houden. Juist een echte gevangenis versterkt de ervaring van digitale opsluiting. Wat als de smartphone ons nieuwe panopticum blijkt? Hacking Habitat maakt controle voelbaar en toont een krachtig verzet waarin kunstenaars het voortouw nemen. Op speelse wijze heroveren zij hun leefomgeving. Ze hacken hun habitat en openen ruimte voor bezinning, debat en vernieuwing. Hacking Habitat vervlecht die twee verhaallijnen: die van de globaal toenemende technocratie en die van de tegenmacht die zich organiseert. Met werk van 86 geëngageerde kunstenaars.
Hacking Habitat. Verzet en surveillancekapitalisme – een uitgebreide review van Marc Schuilenburg voor Gonzo Circus (pdf)

Van 27 maart tot 29 mei 2016
Dries Depoorter: Data Broker @Z33, Hasselt
driesdepoorter-databrokerKunstenaar Dries Depoorter deelt, combineert en experimenteert met privégegevens van zichzelf en willekeurige mensen die hij vindt op het internet. Hij kaart in zijn projecten thema’s aan als sociale identiteit, het delen van big data, het versleutelen van gegevens en (het gebrek aan) de bescherming van onze online privacy.
Zondag 8 mei (14-16u) geeft kunstenaar Dries Depoorter een rondleiding, onder de noemer ‘Kiss the Artist’.

Van 27 maart tot 29 mei 2016
Design my privacy @ Z33, Hasselt
z33-designmyprivacy-roosgroothuizen-theconsulateofgoogleOnline veiligheid is de laatste tijd veel in het nieuws. Overheden en bedrijven willen maar al te graag meekijken in onze computer of smartphone, ons online gedrag vastleggen en allerhande gegevens verzamelen. In deze tentoonstelling wordt ingegaan op kwesties rond online privacy en het beschermen van persoonlijke digitale data. Naast enkele historische manieren van coderen toont Design my Privacy verrassende hedendaagse strategieën van meer dan 35 jonge ontwerpers en kunstenaars om de controle over onze data te behouden. 14 bijdragen zijn inzendingen van de Crypto Design Challenge, een door MOTI uitgeschreven open call aan studenten, kunstenaars en ontwerpers om nieuwe ideeën te ontwikkelen voor het versleutelen van digitale data en het visualiseren van online privacy.

laura-poitras-astro-noiseVan 5 februari tot 1 mei 2016
Laura Poitras: Astro Noise @ Whitney Museum of American Art, New York
Astro Noise is de eerste solo tentoonstelling van filmmaakster en journaliste Laura Poitras, bekend van onder meer Citizenfour. Voor deze reeks installaties bouwt Poitras verder op haar vertrouwde thema’s: massale surveillance, de war on terror, drones, enzoverder.

 

2015

  • Het Paradijs en de Hel. Van vliegende tapijten tot drone Met werk van o.m. Farhad Moshiri die uit een stapel tapijten een vliegende bom knipte; Ruben Pater die in zijn Drone survival guide een overzicht geeft van hoe je de meest courante drones kan kapen, hacken of verblinden; Björn Schülke die een bewakingscamera traag rondjes laat draaien boven de bezoekers. Van 6 maart 2015 tot 6 september 2015 @ Boghossianstichting – Villa Empain, Brussel
    Van vliegend tapijt tot drone (recensie bij De Standaard).
  • DATARUSH. Wetenschappers en kunstenaars buigen zich in een expositie, een aantal lezingen en een paar debatten over de spanning tussen vrijheid en surveillance op het internet. Aan de expositie werken negen beeldend kunstenaars mee, waaronder Addie Wagenknecht, Joyce Overheul, James Bridle en Rugter Prins. In het kader van het fotofestival Noorderlicht. 23/8/2015 tot 11/10/2015 in Groningen.
  • (NO) PRIVACY. Hoe zichtbaar willen we zijn? En hoeveel invloed hebben wijzelf nog op de verspreiding van onze (visuele) informatie? De huidige netwerksamenleving, waarin we worden overspoeld door nieuwe technologische mogelijkheden, biedt kansen en bedreigingen die vragen om bezinning. Deze vragen staan centraal in de expositie (No) Privacy van Fotodok in Utrecht. Bijna twintig binnen- en buitenlandse kunstenaars. 6/9/20115 tot 25/10/2015 in Utrecht.
  • ALGORITHMIC WILDLIFE. Kunstenaars en onderzoekers gidsen je een avond lang door de vreemde wereld van de algoritmen. Naarmate mensen hun werk meer toevertrouwen aan computersystemen, wordt het tijd om ons af te vragen hoe we ons moeten verhouden tot algoritmen. Zijn ze slim, of juist ontzettend dom? Hoe autonoom zijn ze en in hoeverre kan ons eigen morele besef geprogrammeerd worden? 10/09/2015 in De Brakke Grond, Amsterdam.
  • DESIGN MY PRIVACY. De tentoonstelling toont de beste inzendingen van de Crypto Design Challenge. Het MOTI riep jonge designers, studenten en kunstenaars op tot het ontwikkelen van nieuwe ideeën over het versleutelen van digitale data en het visualiseren van onze post-Snowden maatschappij van digital surveillance. Met werk van hedendaagse kunstenaars die zich bezighouden met thema’s als online privacy en digital surveillance. In MOTI, Breda.
  • HOW TO CROSS BORDERS. Lezing van de Britse kunstenaar/essayist James Bridle over de moderne, digitale grens. Bridle heeft een aantal interessante installaties gemaakt over migratie, oorlogvoering en grenstoezicht. Lezing in het kader van Hacking Habitat, internationale expositie en debatserie over de rol van technologie in onze democratie. Op 3/9/2015 in Tivoli, Utrecht.
  • ART IN THE AGE OF … ASYMMETRICAL WARFARE. Twintig bekende internationale kunstenaars exposeren hun werk over oorlogvoering in de eenentwintigste eeuw, waarbij ook digitale oorlogvoering aan bod zal komen. Het gaat daarbij niet alleen om het veranderende beeld ervan, maar vooral ook om de oorlog rondom de beeldvorming. Van 11/9/2015 tot 16/01/2016 in kunstcentrum Witte de With, Rotterdam.
  • FACELESS tentoonstelling rond een alom aanwezig fenomeen: de mode van “gezichtsloosheid” in de kunsten.
    22/01 – 8/02/2015 in De Markten, Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel.

2014

  • A SCREAMING COMES ACROSS THE SKY – Drones, mass surveillance and invisible wars
    “The exhibition, and its associated events, zooms in on the shock and awe of drone warfare, and addresses the ethical and legal ambiguity of drones, mass surveillance and war at a distance. It presents the work of contemporary artists who are critiquing the way in which military technology and networks can obscure, conceal and distance us from the political and social reality of warfare today.”
    10/10/2014 – 12/04/2015 @ LABoral, Gijon (ES)

  • Moving Walls 22 / WATCHING YOU, WATCHING ME – explores the intersection between photography and surveillance. From documentary to conceptual practice, from appropriation to street art.
    4/11/2014 – 8/5/2015 @ Open Society Foundations, New York.
  • FACELESS (2014) @ Mediamatic Amsterdam (NL)

2013

  • DREAD – Fear in the age of technological acceleration 2013 @ De Hallen Haarlem (NL)
    Meer over DREAD.
  • A LOOK INSIDE (2013) @ De Markten, Brussel (B)
  • PRISM Breakup (2013) was een reeks events in New York waar gezocht werd op welke manier kunst en technologie kunnen helpen om ons te beschermen tegen surveillance. Met kunstenaars, hackers, onderzoekers, activisten en journalisten en een tentoonstelling. Via Eyebeam.
  • FACELESS part II (2013) @ freiraum quartier21 investigates disturbed identities, everlasting searching for the right that one could have, broken icons in which we use to believe or use as source of inspiration. Workshops and lectures offering practical solutions for regaining privacy that we are talking so much about and wishing back. Visitors are trained to try new hair and make up style how to escape security systems and face detection, how to start digital revolution in which faces are definitely hidden behind masks.
  • FACELESS part I (2013) @ freiraum quartier21 explores the phenomenon of inescapable recognizability in the media and the resulting strategies of media users to become virtually faceless.

2012

2011

2010

2009

  • For security reasons @ MAMA Rotterdam
    De tentoonstelling For Security Reasons zoekt de balans tussen veiligheid en speelsheid en geeft een kritische kijk op de laatste veiligheidsontwikkelingen. De werken in de tentoonstelling laten zien waar de ruimte ligt voor speelsheid in een maatschappij waar veiligheidsmaatregelen haast onschendbaar zijn.
    Meer hier.

2008

  • My [public] space in Montevideo, Amsterdam (NL) – met Aram Bartholl, Guy Ben-Ner, Hasan Elahi, Martijn Engelbregt, Kota Ezawa, Dora Garcia, Susan Härtig, Jill Magid, Eva and Franco Mattes aka 0100101110101101.ORG, Eduardo Navas, Marisa Olson

2001

  • Things to Come #21 The Society of Control in De Balie, Amsterdam (NL) – met 0100101110110101.org, CUT-n-PASTE Teletap & Scanner, Bill Spinhoven (installatie I/Eye) en een (kort)filmprogramma.